I skrivende stund er det lidt over to uger siden, at jeg meldte ud, at jeg ville trække stikket og tage en pause fra alle mine yogahold.

Det gik egentlig først op for mig, da jeg for nylig gav mig selv en stille stund og skruede tiden lidt tilbage.

Der er sket virkelig meget på de to uger, hvilket jo i sig selv egentlig er lidt komisk. Jeg ønskede jo netop ro, og at der ikke behøvede ske så meget…

Det er selvfølgelig noget, jeg selv vælger langt hen ad vejen. Jeg kan dog hurtigt blive nærmest helt angst for at kunne se en tom kalender laaangt ud i fremtiden!

Så det med ikke som sådan at skulle noget, er virkelig en prøvelse for mig. Der dukker hurtigt gamle overlevelsesmønstre op såsom at få lavet så mange aftaler så hurtigt som muligt, pludselig at tage kontakt til veninder, jeg ikke har set i flere år, fordi nu kan jeg jo, osv. Jeg har tiden til det.

Men nej…

Det er jo ikke dét, der er hensigten med denne pause. Det er jo netop af få en PAUSE.

Én af de større ting, der er sket i løbet af de sidste par uger er, at jeg er startet i behandlingsforløb hos stresslæge.dk, hvor jeg også har undervist i yoga siden august.

Det startede faktisk også for to uger siden – dagen før min sygemelding – og det er kommet som sendt fra himlen! Det lander virkelig på et tørt sted hos mig.

Det er et forløb, hvor vi kommer ud i alle kroge hvad angår vores egen stresshistorie/-forløb. Vi ser på vores mønstre og vaner samt får kigget vores bagage efter i sømmene.

Fra gøren til væren

Forrige weekend bød på et retreat med fokus på mindfulness og vores egen stresshistorie.

Alt hvad der skete den weekend er stadig ved at lande i mig, så når det føles rigtigt, deler jeg, hvad jeg føler, der skal deles. Det kommer i små bidder, og tager tid at bearbejde.

Én af de ting som jeg kan mærke, at jeg særligt har taget til mig fra den weekend er, hvor i mit liv, i min hverdag kan jeg indføre mere væren i stedet for gøren?

Hvor kan jeg foretage små justeringer, så det hele ikke kører på automatpilot eller efter en eller anden forestilling, jeg har i mit hoved?

Hvor kan jeg indlægge små pauser, hvor jeg kan tage nogle dybe vejrtrækninger og bare mærke, at jeg er her?

Hvor kan jeg give mig selv lov til bare at lytte og være til stede uden at skulle dømme, komme med gode råd, løse et problem, etc.?

Mindfulness spiller en stor rolle i dette forløb, og det giver SÅ god mening!

Det handler netop om at blive opmærksom på, hvad vi egentlig går rundt og bruger vores tid på og – ikke mindst – hvordan det føles!

Det er i virkeligheden super simpelt, og samtidig noget, der kræver træning. Derfor er jeg er dybt taknemlig for, at jeg lige nu har de bedste lærermestre på dette forløb.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.